De beste softwareoplossing kiezen of maken voor een specifieke uitdaging is iets dat het juiste vakmanschap behoeft. Architectuur, Schaalbaarheid, Security, Usability en Look & Feel zijn onder andere van groot belang bij een volwassen software implementatie of ontwikkel traject.

Maar hoe krijg je voor elkaar dat de gebruikers inzien dat juist deze zorgvuldig gerealiseerde software hen ondersteunt en het leven makkelijker maakt, waardoor ze het positief ontvangen en omarmen? Hoe worden je gebruikers ambassadeurs? Hoe maak je van de digitale transformatie een feest?

Geschreven door Business Development Team

De link leggen tussen business en IT

Niet alleen de mensen die software-initiatieven initiëren binnen het bedrijf behoren betrokken te zijn, maar ook de eindgebruikers en bijvoorbeeld stakeholders vanuit het management of directie. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een werkgroep waarin alle belangrijke gebruikers van elke afdeling zijn verzameld. Zij kunnen op hun beurt gelijk de ambassadeurs van de softwareoplossing worden binnen hun afdeling en het bedrijf.

Interessante vragen die je kunt stellen als organisatie zijn onder andere:

  • Is er Digital Vision Statement met betrekking tot de digitale transformatie?
  • Wat is voor ons belangrijk als we kijken naar digitalisering de komende jaren?
  • Is deze Digital Vision Statement voor iedereen binnen het bedrijf bekend en beschikbaar?
  • Is er een Digital Portfolio Board?
  • Hebben we tooling en processen om de digitalisering initiatieven te kwalificeren en te voorzien van een businesscase?
  • Hoe zorgen we dat voortgang op basis van goede ideeën vanuit de business ook worden teruggekoppeld?

Betrek medewerkers, nog ver voor de implementatie

Mensen zijn gewoontedieren. Ze hebben behoefte aan voorspelbaarheid en stabiliteit. En dat is op de werkvloer niet anders. Als er direct een verandering teweeg wordt gebracht, zit het in de aard van de mens om hier bezorgd over te raken en het vervolgens te zien als een negatieve verandering. Dat wil je als organisatie voorkomen.

 

Het komt altijd wel voor dat bepaalde eindgebruikers weerstand geven als eerste reactie. En dat is volkomen natuurlijk. Tijdige betrokkenheid kan deze primaire reactie omzetten naar een positievere omarming. Juist de meest kritische gebruikers hebben de potentie om de beste ambassadeurs te zijn!

Geef goede en heldere uitleg waarom

Geef duidelijk weer wat de exacte voordelen zijn tot in detail. Let op de reacties van eindgebruikers en vul goed aan indien er geen volledig begrip is. Probeer de emloyee journey zo goed mogelijk te ondersteunen. En ga spaarzaam om met feedback vanuit de Stakeholders. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een .digital portal waarin je digitalisering initiatieven goed uiteenzet, maar ook een plek creëert voor het verzamelen van de feedback en vragen.

 

Benader je werknemer als een consument. Etaleer niet alleen de reeds bestaande digitale tools goed en vertel duidelijk waarom ze belangrijk zijn voor het bedrijf, hoe ze werken en wanneer de tools in te zetten. Denk ook aan het meenemen van de interne klant met “Coming Soon” items en het delen van de Digital Roadmap op een visueel aantrekkelijke en simpele manier.

Organiseer een trainingsdag

Zorg dat de eindgebruikers bekend raken met de te implementeren software. Organiseer een dag(deel) waarbij ze een training krijgen van de werking ervan waar ze de software in zijn volledigheid kunnen uittesten.

Geef praktijkvoorbeelden van hoe het was t.o.v. hoe het kan zijn, waardoor ze zelf ervaren hoe het huidige proces vooral beter en makkelijker kan.

Het belangrijkste na deze training is dat de eindgebruikers vooral het hoe en waarom goed snappen.

Conclusie

De lancering behoort een feest te zijn met veel positiviteit over de nieuwe manier van werken. Het is ook belangrijk dat het management aanwezig is en een goed voorbeeld geeft aan alle gebruikers. Dit maakt ook de gebruikers betrokken en werkt de adoptie in de hand. Waarom geen Digital Transformation vlog per kwartaal waarin de organisatie wordt meegenomen?

Consumerization of the Enterprise!

LET’S
CONNECT!

Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Of kun je iets voor ons betekenen? Dan horen we graag van je! Bel of mail gerust. We komen graag langs om kennis te maken. En natuurlijk staan onze deuren op de zevende verdieping van de Javatoren in Almelo ook altijd voor je open.