Binnen mobiele applicaties speelt de ervaring van de gebruiker (user experience of UX) een hele belangrijke rol. Apps moeten snel werken, intuïtief zijn en er ook nog eens goed uitzien. Er zijn verschillende trends waarmee je kunt voldoen aan deze eisen. In dit artikel bespreken we er een aantal en kijken we naar welke afwegingen hierbij gemaakt worden en hoe deze trends bijdragen aan de algehele UX van een app.

Geschreven door Coen Aukema, Head of User Experience en Bart Wesselink, Head of Development

Design system

Allereerst wordt er voor steeds meer apps een design system gemaakt. Een design system bestaat uit een standaard set van herbruikbare componenten en patronen die ervoor zorgen dat een design consistent wordt toegepast binnen een app. Door gebruik te maken van een design system is het voor zowel het ontwerpteam als het ontwikkelteam duidelijk hoe een component gebruikt moet worden. Zo kan er door designers worden gefocust op complexere problemen.

Door een consistent design te gebruiken is het voor de gebruiker prettig en vertrouwd om de app te gebruiken. Dit komt niet alleen door het consistente design, maar ook doordat best practices op het gebied van UX direct doorgevoerd kunnen worden in het design system, en zo doorvloeien naar alle schermen waar componenten worden gebruikt.

Voor veel VolkerWessels projecten wordt er binnen Recognize gebruikgemaakt van VWUI (VolkerWessels User Interface). Met VWUI wordt een herkenbare en uniforme gebruikerservaring gecreëerd voor backoffice applicaties.

Usability testing

Bij de (door)ontwikkeling van een app staat de gebruiker centraal. Alle ontwerpen die gemaakt worden, moeten ervoor bijdragen dat de app voor de gebruiker eenvoudig te gebruiken is en de voornaamste doelstellingen behaald worden. Om dit te doen wordt er bij nieuwe projecten en voor grote wijzigingen in het design van een app een klikbaar prototype ontwikkeld. Dit prototype bevat de belangrijkste schermen, waarna er een test wordt gestart bij een groep eindgebruikers. Deze gebruikers krijgen opdrachten die zij met de prototype moeten uitvoeren, dit geeft de kans om te observeren waar gebruikers tegenaan lopen of wat juist goed werkt.

Aan de hand van de uitkomsten van deze test, kan het design aangepast worden indien dat nodig wordt geacht. Het kan ook zijn dat de resultaten gebruikt worden om de roadmap voor het product te vullen.

Interactie

In mobiele apps zijn er verschillende mogelijkheden waarmee gebruikers een actie kunnen starten. Zo kan een gebruiker een gesture (zoals swipe) uitvoeren, of op een knop drukken. Wat de juiste trigger is voor een actie, is per applicatie en actie verschillend. Het is namelijk belangrijk om hierbij je doelgroep in acht te nemen. In de basis wordt er bij een gevorderde gebruiker gekozen voor een gesture als trigger, maar er wordt wel altijd gezorgd voor een fall-back in de vorm van een duidelijke en voor iedereen herkenbare knop.

Uitgebreide illustraties

De laatste jaren zien we dat iconen steeds meer en meer vervangen worden door mooie en ook uitgebreidere illustraties. Aan de hand van deze illustraties kun je als app veel meer aan storytelling gaan doen en verhoog je de visuele ervaring van de gebruiker. Ook geven illustraties de perfecte kans om het gevoel en de waardes van het bedrijf uit te stralen.

Conclusie

Bij Recognize wordt er voor elke project tijdens de Sprint 0 een UX-traject gestart, om zo tot de beste gebruikerservaring te komen voor de doelgroep van een applicatie. Meer weten? Neem gerust contact op!

LET’S
CONNECT!

Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Of kun je iets voor ons betekenen? Dan horen we graag van je! Bel of mail gerust. We komen graag langs om kennis te maken. En natuurlijk staan onze deuren op de zevende verdieping van de Javatoren in Almelo ook altijd voor je open.