Binnen Recognize hebben we een sprint 0 methodiek uitgedacht, een totaaloplossing voor nieuwe (of doorstart) digitalisering projecten om jouw businesscase gedegen te kwalificeren ten opzichte van de benodigde investering. Maar wat nou als je in de idealisering fase zit en nog niet helder hebt waar kansen voor je beoogde eindgebruiker liggen? Of al wel een applicatie (ontwerp) hebt, maar wil valideren dat deze aansluit bij de verwachtingen van de eindgebruiker én voldoet aan de huidige UX standaarden? Daar hebben wij wel wat opties voor, die we hebben samengevat in een UX menukaart.

De UX menukaart bestaat uit zes verschillende modules: customer journey mapping, cart sorting, scripted user test, product analyse, UX sprint en een op maat consult. In dit artikel lichten we kort de eigenschappen toe van elke module.

Geschreven door Coen Aukema, Head of User Experience

 

Customer Journey Mapping

Met customer journey mapping, maken we een overzichtelijke plaat waarin we de de stappen visualiseren die de gebruiker doorloopt terwijl die een proces volbrengt. Door het proces in kaart te brengen, kan er focus aangebracht worden op onderdelen waar risico’s of juist innovatie kansen liggen. Hierin maken we onderscheid in verschillende fases, interactie met een applicatie, wensen van de gebruiker en mogelijke oplossingen.

 

Scripted User Test

Bij een scripted user test, valideren we een design (prototype) of bestaande applicatie, door eindgebruikers (ca. 5) de applicatie te doorlopen aan de hand van opdrachten die een begeleider geeft. Tijdens de sessie, die opgenomen wordt, kan de begeleider doorvragen naar motivatie, gedachtegang en emotie bij de eindgebruiker. De user test zal eerder gemaakte aannames in het project valideren of juist ontkrachten, zodat dit als input dient ter verbetering.

UX Sprint

Een UX Sprint (ook wel bekend als Design Sprint) is een intensief proces van twee weken waarin een fundamenteel vraagstuk binnen een organisatie wordt opgelost. Dit wordt gedaan door het ontwerpen en testen van oplossingen voor dat vraagstuk, in samenwerking met eindgebruikers. Op deze manier kun je als organisatie snel de potentie van innovatieve producten en diensten testen bij potentiële gebruikers.

 

Card Sorting

Card sorting is een sessie waarin een selectie eindgebruikers (ca. 5) kaartjes met onderwerpen, die vooraf bepaald worden, gaan groeperen en sorteren op belangrijkheid, volgens hun inzicht. Vervolgens laten we ze de kaarten groeperen en een voor hun logische benaming geven. Dit geeft inzicht in informatie architectuur: de hiërarchie in de UI, navigatie en content benaming die logisch is voor de eindgebruiker.

Product Analyse

Bij een product analyse, duikt een UX-expert in de UI van een bestaande applicatie en worden de verbeterpunten en mogelijke kansen (potentie) gedocumenteerd. Dit is tweeledig: 1: Welke interface elementen voldoen niet meer aan de huidige standaard en zijn toe aan een update? En 2: Welke interface elementen of interactie kan verbeterd worden om het doel van de eindgebruiker te bevorderen?

 

Op Maat Consult

Niet zeker of de juiste optie in de menukaart is opgenomen of wil je een vrijblijvend overleg over meerdere mogelijkheden? Laat een UX expert op maat een advies opstellen na een consult!

Geïnteresseerd geraakt na het lezen van dit artikel of heb je al een concreet UX-vraagstuk waarmee we je kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

LET’S
CONNECT!

Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Of kun je iets voor ons betekenen? Dan horen we graag van je! Bel of mail gerust. We komen graag langs om kennis te maken. En natuurlijk staan onze deuren op de zevende verdieping van de Javatoren in Almelo ook altijd voor je open.