GEMAK EN
KLOPPENDE VOORRAAD.

KLANT
VolkerWessels Telecom

DIENSTEN
Power Apps. Flows & RPA

DOWNLOAD REFERENCE CASE
Voor logistiek is vijf minuten administratie al teveel

Niemand gaat in een magazijn werken om vervolgens de helft van de week administratieve handelingen uit te voeren. Toch ontkwamen de logistiek medewerkers van VolkerWessels Telecom daar niet aan: iedereen heeft er immers belang bij dat de voorraden kloppen.

Dit is helaas wel een zeer tijdrovende en repeterende klus. Recognize verhielp dit door een slimme MagazijnApp te bouwen. Met deze app kunnen de magazijnmedewerkers nu efficiënter en laagdrempeliger een sluitende administratie bijhouden.

Het streven is om het logistieke bedrijfsproces op een gestandaardiseerde wijze uit te voeren, waarbij de noodzaak voor handmatige administratieve taken voor magazijnmedewerkers tot een minimum wordt beperkt. De centrale pijlers hierbij zijn gebruiksvriendelijkheid, operationeel gemak en het handhaven van een nauwkeurige voorraad.

De oplossingen die zijn toegepast in de app
  • Implementatie van een uniform en bedrijfsbreed logistiek proces
  • Strikte scheiding van functies om de operationele efficiëntie te waarborgen
  • Focus op gebruiksvriendelijkheid en operationeel gemak
  • Mogelijkheid tot naadloze integratie met diverse systemen, zonder aanpassingen aan het bestaande systeem
  • Minimalisatie van handmatige administratieve taken
De voordelen van deze oplossingen
  • Nauwkeurige voorraadbeheersing
  • Realisatie van een eenduidig en uniform proces
  • Verbeterde efficiëntie in voorraadbeheer door digitalisering en automatisering van papieren voorraadverwerking
  • Creatie van een 'Single Point of Truth' voor gegevens
  • Toespitsing op kernactiviteiten door het minimaliseren van afleidende taken

PLAN
DESIGN FASE.

Hoe kunnen we een app ontwikkelen die de administratie uit handen neemt, repetitieve handelingen automatiseert, de voorraad optimaal bijhoudt en zeer gebruiksvriendelijk is? Met deze vraag klopte VolkerWessels Telecom aan bij Recognize.

Het eerste plan was om een gebruiksvriendelijker Exceloverzicht te maken en de data hieruit te laten verwerken door een robot. Hierdoor konden we repetitieve administratieve handelingen automatiseren door een robot laten overnemen. Het soepeler laten werken van de magazijnorders was een perfect eerste project voor PowerApps.

Daarbij brainstormden we ook over hoe de ideale interface eruit zou zien. Onze werkwijze was eigenlijk best simpel: grote dingen klein maken en dit vooral samen doen. Dat is echt een van de succesfactoren. Zo ontwikkel je samen en waarborg je dat het plan leidt tot een resultaat dat beide partijen volledig kunnen omarmen.

Met de MagazijnApp is het primaire logistieke bedrijfsproces volledig geautomatiseerd middels PowerApps, Flows en RPA. Vanaf dat materiaal geleverd wordt door de leverancier totdat het materiaal op de projecten wordt verbruikt door de monteurs.

De Magazijn beheer app, bestaat uit functies zoals: inkopen ontvangen, orders beoordelen, orderspicken, retouren afhandelen, materiaal uitleveren en geschiedenis.

Door de app en het proces volledig te automatiseren is er enorm veel handmatig en papierwerk weggenomen bij de magazijnmedewerkers. Ook de foutmarge is aanzienlijk afgenomen.

BUILD
DEVELOPMENT FASE.

Tijd om de digitale oplossing te gaan ontwikkelen! Het proces en de knelpunten zijn eerst gedetailleerd in kaart gebracht en is er een uniformerings- en optimalisatieslag toegepast.

De Recognize Automation Team heeft samen met de stakeholders het gehele logistieke proces geanalyseerd en geoptimaliseerd. Het proces van materiaal opslag tot en met uitgifte en verbruik is volledig geautomatiseerd middels intelligentie in de app en robots die de verwerking doen in een legacy ERP systeem. Het resultaat is een simpele en uniforme proces.

 

Om dit project tot een succes te brengen, heeft het Recognize Automation Team zowel een MagazijnApp als een aantal digitale medewerkers gebouwd, die de administratieve taken op een uniforme wijze uitvoert.

Die zetten automatisch gegevens over van het ene naar andere systeem door de menselijke handelingen na te bootsen, net zoals een gebruiker dat zou doen. De medewerker staat nog steeds aan het roer, maar voor het verwerken van de administratieve taken in het ERP-systeem kan hij nu vertrouwen op de digitale assistent.

Ozgur Isik — VolkerWessels Telecom Team Manager I&L

“Het Automation Team betrok ons actief bij het proces. We mochten bovendien feedback leveren op het ontwerp. Vervolgens heeft Recognize dat allemaal vertaald naar een gebruiksvriendelijke app.”

RUN
MANAGEMENT FASE.

Een oplossing kan op papier nog zo mooi zijn, maar de praktijk is het belangrijkst. Daarom blijft Recognize monitoren hoe de app het doet. Dat doen we door ook actief feedback te vragen aan de gebruikers. Zijn er nog verbeterpunten? Is er een verlanglijstje met nieuwe functionaliteiten? Zijn er mogelijkheden om verwante processen te automatiseren?

De app is eerst geïntroduceerd bij vier magazijnen binnen één divisie. Dankzij het succes wordt de app ook binnen andere magazijnen ingezet en bij andere afdelingen.

LET’S
CONNECT!

Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Of kun je iets voor ons betekenen? Dan horen we graag van je! Bel of mail gerust. We komen graag langs om kennis te maken. En natuurlijk staan onze deuren op de zevende verdieping van de Javatoren in Almelo ook altijd voor je open.