Daar waar 3D-ervaringen op het web een aantal jaar geleden nog erg beperkt waren, is dat al lang niet meer zo. Met de komst van moderne technieken kunnen webpagina’s omgebouwd worden tot interactieve 3D-applicaties (denk bijvoorbeeld aan configuratoren). Om ervoor te zorgen dat de 3D-modellen nóg beter tot hun recht komen, kan er gebruik gemaakt worden van een nieuwe techniek: 3D-streaming.

Met 3D-streaming wordt het rekenwerk van de 3D-ervaringen verplaatst naar de cloud. Deze machines in de cloud hebben krachtige resources (zoals een krachtige videokaart), zodat ze snel een realistische 3D-ervaring kunnen terugsturen naar de gebruiker. De gebruiker ziet nu de fotorealistische 3D-modellen in real-time, zonder dat hij of zij daar een high-end apparaat voor nodig heeft. 

Geschreven door Bart Wesselink, Head of Development.

Interactie

Ondanks het feit dat er 3D-data gestreamd wordt, betekent dat zeker niet dat het eenrichtingsverkeer is, integendeel! Alle input van de gebruiker (klikken, swipen, pannen, etc.) wordt direct doorgestuurd naar de server die deze input verwerkt en dit omzet naar een resultaat in het high-end 3D-model en daarna weer teruggestuurd wordt naar de gebruiker.

Om ervoor te zorgen dat de gebruiker geen hinder ondervindt van de communicatie met de server, wordt er veelal gebruik gemaakt van WebRTCWeb Real Time Communication. Deze techniek zorgt ervoor dat er in real-time gecommuniceerd kan worden tussen de server en de gebruiker, zonder dat er voor elk stukje data aparte verzoeken naar de server gedaan hoeven te worden. Deze techniek wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor video-/audiobellen. 

Schaalbaar

Uiteraard bepaalt de drukte van je applicatie hoeveel resources de server beschikbaar moet hebben om alle gebruikers de gewenste high-end ervaring te bieden. Met schaalbare cloudresources is dit op te lossen. Zodra gebruikers de resources nodig hebben, worden deze bijgeschaald. Nadat ze klaar zijn met de applicatie, kan weer worden afgeschaald zodat nooit onnodige kosten worden gemaakt.

Techniek

In het totaal ziet dat er dus als volgt uit: gebruikers openen de webapplicatie op hun apparaat, zoals een desktop, tablet of mobiele telefoon. Deze communiceert met de WebRTC-server, die ervoor zal zorgen dat de gebruiker een rendering server toegewezen krijgt. Zodra deze link gelegd is, kan er verkeer gaan lopen tussen de rendering server en het apparaat van de gebruiker. De rendering server zal gerenderde 3D-modellen terugsturen en het apparaat van de gebruiker stuurt alle acties die de gebruiker uitvoert terug. 

Toepassing

Met het gebruik van streaming voor 3D-ervaringen, kan een high-end, fotorealistische, 3D-ervaring worden geboden aan gebruikers, zonder dat gebruikers zware hardware hebben. Door alle berekeningen aan de kant van de server te doen, en het resultaat terug te sturen naar de gebruiker, ziet de gebruiker het resultaat in real-time. Het gebruik van deze techniek kan zorgen voor een echte next-level ervaring bij configuratoren.
Benieuwd hoe de techniek voor jou kan werken? Neem contact met ons op! 

LET’S
CONNECT!

Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Of kun je iets voor ons betekenen? Dan horen we graag van je! Bel of mail gerust. We komen graag langs om kennis te maken. En natuurlijk staan onze deuren op de zevende verdieping van de Javatoren in Almelo ook altijd voor je open.